سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ورق استنلس استیل | نقش نیکل در استنلس استیل چیست

نظر

ورق استنلس استیل | خرید ورق استنلس استیل | قیمت ورق استنلس استیل

فولاد ضد زنگ و نحوه ی ساخت آن

 

بیش از دو سوم تولید جهانی نیکل برای تولید فولاد ضد زنگ استفاده می شود. نیکل به عنوان یک عنصر آلیاژی، خواص مهم خود مانند شکل‌پذیری، جوش‌پذیری و شکل‌پذیری را افزایش می‌دهد و در عین حال مقاومت به خوردگی را در کاربردهای خاص افزایش می‌دهد.

فولاد ضد زنگ بیش از صد سال است که مورد استفاده قرار می گیرد. این شامل طیف گسترده ای از آلیاژهای مبتنی بر آهن است، اما برخلاف فولاد معمولی در برابر خوردگی مقاوم هستند و زمانی که به تنهایی در معرض آب قرار می گیرند زنگ نمی زنند. عنصر آلیاژی که فولاد را ضد زنگ می کند کروم است. با این حال، افزودن نیکل است که فولاد ضد زنگ را قادر می سازد تا به چنین آلیاژی همه کاره تبدیل شود.

این افزودن نیکل است که فولاد ضد زنگ را قادر می سازد تا به چنین آلیاژی همه کاره تبدیل شود.


آشنایی با فولاد استنلس استیل | فولاد ضد زنگ

علاوه بر مقاومت ذاتی در برابر خوردگی، فولادهای ضد زنگ حاوی نیکل به راحتی شکل می گیرند و جوش می شوند. آنها در دماهای بسیار پایین انعطاف پذیر می مانند و در عین حال می توانند برای کاربردهای در دمای بالا استفاده شوند. علاوه بر این، بر خلاف فولاد معمولی و فولاد ضد زنگ غیر حاوی نیکل، غیر مغناطیسی هستند.

 این بدان معنی است که می توان آنها را به طیف وسیعی از محصولات تبدیل کرد که کاربردهای گسترده ای در صنایع شیمیایی، بخش بهداشت و مصارف خانگی دارد. در واقع، نیکل آنقدر مهم است که گریدهای حاوی نیکل 75 درصد از تولید فولاد ضد زنگ را تشکیل می دهند. شناخته شده ترین آنها نوع 304 است که 8 درصد نیکل دارد و نوع 316 که 11 درصد دارد.

 

 

چگونگی ایجاد ساختار ضد زنگ در فولاد 

نیکل این خواص را با تغییر ساختار کریستالی فولاد به ساختار آستنیتی (کریستال مکعبی محور) در تقریباً تمام دماها فراهم می کند. فولاد معمولی دارای ساختار فریتی (کریستال مکعبی بدنه) در دمای محیط است. این افزودن نیکل کافی – معمولاً 8 تا 10 درصد – است که این خواص منحصر به فرد را ایجاد می کند.